Dostoievski

Dostoievski– primul meu profesor de psihologie – este inca actual – existentialist profund, un foarte bun cunoscator al naturii uman (daca vrei sa practici psihologia merita sa-l citesti). Gasesti idei ale lui in toate cartile de specialitate psihologie/psihiatrie.

„Dragostea abstractă pentru umanitate ascunde aproape întotdeuna o iubire egoistă faţă de tine însuţi.
– din Idiotul
Fii stăpân pe tine însuţi şi vei stăpâni lumea.
Nu ştiu cum se face, dar am constatat că cu cât urăsc mai mult indivizii luaţi în parte, cu atât dragostea mea pentru umanitate în general e mai fierbinte…
– din Fraţii Karamazov
Crima este protestul individului impotriva unei proaste oranduiri sociale
– Crima si pedeapsa
Plecând de la libertatea nelimitată se ajunge la despotismul nelimitat.
A nu te minuna de nimic este mai prostesc decât să te minunezi de orice. A nu te minuna de nimic este aproape acelaşi lucru cu a nu respecta nimic. Iar un imbecil este incapabil să respecte ceva.
– din Jurnalul unui scriitor
Cel mai inteligent dintre toţi, după părerea mea, este cel care, cel puţin o dată pe lună, se consideră imbecil.
– din Jurnalul unui scriitor
Nu pot înţelege de ce este mai glorios să bombardezi un oraş decât să asasinezi pe cineva cu securea.
Jur că nu sunt un om care nu poate uita o jignire şi abia aşteaptă să se răzbune. Nu încape îndoială că dintotdeauna doream să mă răzbun pe cei care mă jigniseră, dar jur că nici nu concepeam altă răzbunare decât să-i umilesc prin mărinimia mea. Voiam să le răsplătesc răul prin bine şi mi-era destul ca ei să simtă mărinimia mea, s-o înţeleagă, ca să mă socotesc răzbunat.
– din Adolescentul
Fii stăpân pe tine însuţi şi vei stăpâni lumea.
Un om este nefericit pentru că nu ştie că este fericit, acesta este singurul motiv. Oricine descoperă acest lucru devine imediat fericit.
Oamenii îşi resping profeţii şi îi măcelăresc; dar îşi iubesc martirii şi îi iubesc pe cei care i-au măcelărit.
Să minţi cu originalitate este aproape mai bine decât să repeţi adevărul spus de un altul.
– din Crimă şi pedeapsă

Acela care va şti să înveţe oamenii că toţi sunt buni, va desăvârşi universul, lumea.
Trebuie să fii straşnic îndrăgostit de tine pentru a-ţi dezvălui sufletul fără pic de ruşine.
Plecând de la libertatea nelimitată se ajunge la despotismul nelimitat.
Legea autodistrugerii si legea stapanirii de sine sunt egale pentru omenire.
Dorinţa de veneraţie comună este principala nefericire a umanităţii. De dragul acesteia s-au măcelărit unii pe alţii cu sabia.
Oameni perfect sănătoşi, întru totul armonioşi, aproape că nu există.
Cel mai uşor este să denunţi un criminal, cel mai greu este să încerci să-l înţelegi.
Mai curând pacea, o pace prea lungă, îl face pe om feroce şi dur, şi nu războiul.
O fi bine, o fi rău, este uneori foarte plăcut să spargi ceva.
Nu ştiu cum se face, dar am constatat că cu cât urăsc mai mult indivizii luaţi în parte, cu atât dragostea mea pentru umanitate în general e mai fierbinte…
Acolo unde mintea vede numai ruşine, inima descoperă frumosul.
Cel mai inteligent dintre toţi, după părerea mea, este cel care, cel puţin o dată pe lună, se consideră imbecil.
Dacă vrei să vezi raiul pe pământ, priveşte în ochii unui copil.”

 

Gasiti pe urmatoarele si pe multe alte siteuri si alte ginduri ale lui F D. Va recomand sa cititi direct cartile : Fratii Karamazov, Demonii, Insemnari din subterana, Idiotul.
http://www.rightwords.ro/citate/autori/feodor-mihailovici-dostoievski

http://www.citatecelebre.eu/ro/citate/autori/feodor-mihailovici-dostoievski
http://autori.citatepedia.ro/de.php?p=4&a=Dostoievski

http://www.interferente.ro/feodor-mihailovici-dostoievski-citate.html

